top of page

Mitä on inhimillisyys työelämässä?

Inhimillisyys on yksi vuoden 2023 työelämän buzzwordeista ja joka toiseen keskusteluun heitettävä avainsana. Mutta miten inhimillisyys oikeastaan näkyy työelämässä ja miten voimme saada sitä lisää?


Inhimillisyys työelämässä näkyy siinä, miten arvostamme ja kohtelemme itseämme ja muita työarjessa.


Ja siinä, millaisille ihmisille työelämässämme on tilaa.


Pärjääkö teillä töissä vaan korkeakoulutetut, ekstrovertit, urheilulliset, pitkät blondit miehet, vai kunnioitetaanko teillä myös muiden asiantuntemusta? Saako teillä töissä osakseen arvostusta, vaikka viimeisin projekti ei mennyt ihan nappiin? Kuunnellaanko ja joustataanko silloin, kun joku kaipaa erityistä tukea onnistuakseen?


Inhimillisyyttä on siis aito kiinnostus toisen tilanteeseen, ja erilaisten, kokonaisten ihmisten mahtuminen työelämään.


Entä miten sitä lisätään?


Kaikista vaikuttavin keino on näyttää oma inhimillisyytesi, ja kannustaa muita ympärilläsi samaan. Tässä kahdeksan kohdan lista, jolla pääset hyvään alkuun:



1. Kerro epävarmuuksistasi


Huijarisyndrooma on yleinen ahdistusoireilun muoto asiantuntijoille, joka pohjimmiltaan tarkoittaa vahvaa tunnetta siitä, ettei oikeasti osaisi sitä, mitä on tekemässä. Huijarisyndroomalle on tyypillistä ajatus siitä, että on jotenkin feikannut osaamisensa, päässyt väärin perustein nykyiseen rooliinsa, ja että ennen pitkää - mahdollisesti jo tänään - jää kiinni ja paljastuukin huijariksi.


Huijarisyndroomasta 2017 kirjan kirjoittanut Tiina Ekman nostaa esiin tutkimuksen, jonka mukaan 70 % ihmisistä on ainakin joskus kokenut itsensä huijariksi. Toisilla tunne on hyvinkin voimakas ja jatkuva, jolloin pelko paljastumisesta ajaa tekemään aina vain lujemmin töitä.


Jos lähes jokainen meistä kokee joskus vaan vetävänsä roolia ja näyttävänsä todellista pätevämmältä työelämässä JA kokee sen vuoksi ahdistusta, mitä ilmiön purkamiseksi voisi tehdä?


Omien kokemuksiesi jakaminen ja epävarmuuksiesi ääneen puhuminen auttaa tappamaan pelkomörön ennen kuin se paisuu suuremmaksi. Yleensä jo epävarmuuksien sanoittaminen auttaa sinua myös kumoamaan ne itse: olethan fiksu, asiasi osaava asiantuntija, jolla on kaikenlaista kokemusta jo elämästä ja työstä.


Kun joku muu jakaa sinulle omia epävarmuuksiaan, paras ratkaisu on kuunnella, kysyä lisää, ja mahdollisuuksien mukaan joko jakaa positiivista palautetta ja vahvistusta (joka auttaa purkamaan huijaritunnetta ja vahvistaa luottamusta omaan osaamiseen) tai tarjota mahdollisuus osaamisen vahvistamiseen, esimerkiksi aihepiirin opiskeluun tai esiintymisen harjoitteluun.



2. Jaa omia kokemuksiasi



Joulukuussa 2022 ei ole voinut välttyä OpenAI:n tekoälypohjaisen kirjoitusbotin ChatGPT:n tuotoksilta pitkin somea. Pahimmat tuomiopäivähuutelijat ovat (taas) tuominneet, että nyt tekoäly vie viimeisetkin työt! Jos tekoäly osaa nyt sujuvalla suomella vastata tärkeimpiin työelämäkysymyksiin, mikä jää ihmisasiantuntijoiden osaksi?


Valttikortti, jota yksikään tekoälysovellus ei voi korvata: jaa omia kokemuksiasi.


Tarinankerronta on ollut yksi voimakkaimmista yhteisöllisyyden, vaikuttamisen ja kehityksen keinoista läpi historian. Ja mikä on tehokkain tarinan muoto? Lämmin, aito, innostava kertomus ihmisistä itsestään.


Kun haluat tutustua, lähentyä, inspiroida tai tuoda lisää tunteita ja ihmiselementtejä työelämään: kerro tarina. Jaa oma kokemuksesi ihmisyydestä, kasvusta tai vaikka epäonnistumisesta…



3. Puhu virheistä ja mokista ääneen


…mokista puhuminen on nimittäin äärettömän vapauttavaa.


Epäonnistumisten peittely, virheiden tekemisen pelkääminen ja pikkumokien kammoksuminen saa puolestani jäädä historiankirjoissa Nokian pelolla johtamisen vuosiin.


Miksi virheiden tekeminen kannattaa a) sallia, b) tunnustaa ja c) jakaa jopa häpeilemättömän avoimesti?


a) Virheistä oppii.


Inhimillisessä työelämässä on tilaa virheille, koska niiden tekeminen kasvattaa ja opettaa nopeammin kuin täydellisyyden tavoittelu. Perfektionismi ja virheettömyyden vaaliminen on sitä paitsi ihan hiton uuvuttavaa.

Virheettömyyden tavoittelu sitä paitsi hidastaa työtä turhaan ja syö tuottavuutta (sallittakoon tämä kuitenkin neurokirurgeille ja avioerojuristeille!!)


b) Virheiden peittely johtaa usein turhaan pelkoon ja häpeään, joka syö mielettömästi energiaa.


Häpeä on muuten yksi ihmisen lamaannuttavimmista tunteista: teemme lähes mitä vaan välttääksemme joutumasta häpeän kohteiksi.


Virheissä ei kuitenkaan ole mitään hävettävää, ja kertomalla niistä itse ääneen vapautat itsesi häpeän vaaroilta. Tarvittaessa voit heittää päälle itseironisen vitsin, niin kuulijakin ymmärtää, ettei tässä mokassa nyt ollut mitään niin kovin vakavaa.


c) Ja koska virheistä puhuminen purkaa häpeää, ja me kaikki epäonnistumme joskus, omia epäonnistumisiaan kannattaa joskus jakaa myös vähän kerskuen - erityisesti jos olet johtoasemassa.


Meillä on nimittäin työelämään kasautunut valtava määrä turhaa häpeää ja epäonnistumisen pelkoa, jota olisi syytä purkaa vauhdilla.


Varsinkin nuori työelämään vauhdilla saapuva Gen Z -sukupolvi kannattaa radikaalia avoimuutta, inhimillisyyden myöntämistä ja edestä johtamista. Paras tapa luoda aitoa yhteyttä ja inspiroida oppimiseen on jakaa omia mokia matkan varrelta: näyttää, että vaikka tässäkin tapahtui virhe niin ihan hyvä työntekijä sustakin tuli. Ja niin tulee tulevistakin sukupolvista.


Jakamalla omat epäonnistumisesi purat häpeää ja autat tiimiä lähentymään.




4. Kerro kun väsyttää tai harmittaa


Meillä kaikilla on huonoja päiviä. Mikä on sen inhimillisempää, kuin herätä huonosti nukutun yön jälkeen väsyneenä, kaataa kahvin sekaan vahingossa jogurttia, kipata aamupuuro kiireessä lattialle ja sen jälkeen myöhästyä aamupalaverista, kun koira / lapset / sinä ette halunneet lähteä sankassa lumipyryssä aamuruuhkaan?


Meillä kaikilla on huonoja päiviä. Silloin on parempi pyyhkiä tekohymy kasvoilta, ja kertoa, että nyt on muuten vähän vaikea keskittyä tähän päivän aiheeseen.


Paljon kiinnostavampi small talk aihe myös asiakkaiden kanssa kuin päivän sää!




5. Jaa myös elämäsi kohokohtia ja iloja


Oma lempikeinoni rikkoa jää työpajassa on pyytää kaikkia esittäytymisen yhteydessä jakamaan kuluvan päivän tai viikon kohokohta muiden osallistujien kanssa. On ihanaa kuulla, miten saman viikon aikana joku porukasta on ostanut asunnon, saanut uuden koiranpennun kotiin, laittanut lomapäivät kalenteriin tai tehnyt suursiivouksen kotona (kaikki aitoja esimerkkejä edellisistä työpajoistani!


Jaettu ilo rentouttaa tunnelman, lähentää porukkaa ja tarjoilee keskustelun aiheita tauollekin.


Edellisessä työpaikassani oli myös ihana käytäntö perjantai-iltapäivisin kokoontua yhteen koko tiimin kesken ja jakaa viikon kohokohta henkilökohtaisesta elämästä tai työkontekstista. Yhteisen koonnin käynti paitsi auttoi tutustumaan paremmin ja antoi syyn miettiä viikon ilon lähteitä ja onnistumisia, myös päätti viikon positiivisella mielellä.


Suosittelen kokeilemaan!



6. Vedä täysillä silloin kun tuntuu siltä


Inhimillisyyttä, hyvinvointia ja jaksamista koskevat artikkelit usein muistuttavat palautumisesta, rentoutumisesta, rauhoittumisesta ja tauottamisesta. Kaikki kriittisiä keinoja omien rajojen kunnioittamiseen ja inhimillisen levon varmistamiseen silloin, kun vauhti meinaa kiihtyä liikaa!


On myös todella inhimillistä inspiroitua, innostua, ilakoida, jopa riehaantua!


Silloin kun tekee mieli vetää täysillä, lukittautua tuntikausiksi flow-tilaan, innostua uudesta projektista, hassutella kollegoiden kanssa, kokeilla uutta tai antautua puhtaaseen inspiraatioon turha himmailu on vaan lamaannuttavaa.


Muistatko sen tunteen, kun lapsena uppouduit johonkin leikkiin niin syvälle, että se loppui vasta kun sisaresi purskahti itkuun, tai vanhemmat käski syömään ja nukkumaan? Inhimillistä iloa.



7. Näytä, että arvostat kollegasi työtä


Kehu ja anna palautetta.


Kunnioita kollegasi rajoja ja näytä se käytännössä: älä vaadi yli-inhimillisiä suorituksia epärealistisissa aikatauluissa.


Anna kollegankin olla kokonainen ihminen, jolla on tunteet, huonoja päiviä, päällekkäisiä sitoumuksia ja virhearvioita. Tai jolla voi olla kotiasiat solmussa, yöunet koetuksella tai henkinen jaksaminen heikoilla juuri silloin, kun projektissanne on tärkeä aika käynnissä.


Luota, ja anna tilaa.



8. Ole itsekäs


Epäinhimillinen työelämä kuluttaa meidät loppuun nopeasti, rikkoo rajojamme, käyttää hyväksi ja uuvuttaa.


Paras ja tehokkain keino tuoda inhimillisyyttä työelämään on opetella tervettä itsekkyyttä.


Miten terve itsekkyys näkyy työelämässä?


  • Johdat ja suunnittelet omaa toimintaasi fiksusti

  • Tunnistat omat tarpeesi ja rajasi, ja pidät niistä kiinni

  • Pidät huolta omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnistasi

  • Näytät ja kerrot ääneen työtilanteesi ja pyydät apua tarvittaessa (ennakoiden!)

  • Hakeudut irti kuormittavista tilanteista


Inhimillisyys on pohjimmiltaan sitä, että kaikkien meidän henkilökohtaiset tarpeet tulee huomioitua yksilöllisesti ja yhteisönä - että kukin meistä voi hyvin, pääsee tekemään työnsä hyvin ja kokee saavansa tarvittavan tuen menestymiseen.


Kukaan muu ei kuitenkaan kanna yhtä suurta huolta omasta hyvinvoinnistasi kuin sinä itse, eikä kuulukaan. Omasta hyvinvoinnistamme huolehtiminen on inhimillisen työelämän peruspilari, ja terve itsekkyys sen pohjavaatimus.


Inhimillisen itsekäs ihminen ajattelee myös muiden parasta näyttämällä tervettä esimerkkiä ja tukemalla myös kollegoitaan terveiden rajojen asettamisessa.



Miten siis olla ihmisenä työelämässä 2023?


Inhimillisyyden lisäksi vuoden trendisana on kokonaisvaltaisuus. Saavu siis paikalle kokonaisena ihmisenä: osoita vahvuutesi, tunnusta epävarmuudet, puhu tunteistasi, vaadi selkeitä rajoja, kerro virheistä ja tuo itse aitoja, personallisia kohtaamisia työpaikalle.


Näytä ihmisyytesi, ja huomaat, että muutkin ympärillä toimii samoin.


bottom of page